tisdag 25 augusti 2009

Frukost i det gröna!


Frukost i det gröna, eller för min del på min balkong. När solen skiner så är det skönt att sitta där på morgonen och njuta. Äta en god frukost i lugn och ro medans solen värmer ens ansikte.

Den lilla skålen har jag gjort på keramiken. Den är perfekt att ha till sin tepåse/sil och till olivkärnor. Har gjort två små och en större. Jag ångrar faktiskt att jag inte gjorde dem i grov lera. Jag gillar när det bruna lyser igenom, lagom mycket det vill säga.

På en utflykt i Skåne mot Kivik med syster och Micke så hittade jag mina jordgubbstesilar som jag har letat länge efter. De är väldigt söta och gör frukosten lite mer färgrik.

Från min stol ser jag denna gröna samling. Svart vinbär, bougainvillea, olivträd, paradisträd och myrtenträd. Nu växer de fint på balkongen men när kylan närmar sig får några av dem flytta in. Resten omplaceras på balkongen i lä och täcks över när/eller om den värsta kylan kommer.

Lilla sötnosen Ayla höll mig sällskap på balkongen och hoppades glatt på att något gott skulle tappas. Hon kommer alltid när det är mat på gång. När det däremot gäller att rensa öronen eller borstas så flyr hon fältet och går knappt att finna.

Efter frukosten fick Ayla ligga i mitt knä och njuta av solen. Hon är en riktig soldyrkare och ligger ofta i solen och solar sig. Jag har läst någonstans att det enda djuret som kan bli solbränd är grisar. Ayla ändrar färg från rosa till svart i huden när hon solar. Innebär det att hon egentligen är en liten minigris? :)

En perfekt start på morgonen blev det med god frukost, härlig sol och lilla tuss som sällskap! :)

4 kommentarer:

Malin sa...

Kul att du äntligen hittade jordgubbstekulan! Den är ju helt underbar och funkar perfekt. =)

Elisa Day sa...

Vilka härliga bilder! Du har så fin balkong och har gjort så fina saker. Och Ayla hon är så söt! Gjorde klart ditt smycket i söndags. Ska fotografera den så du får säga vad du tror om den. Känner igen mig så mycket i det du skriver i ditt förra inlägg! Jag är totalvilse och helt förvirrad. Och trivs inte där jag är och vet inte vad jag ska göra. Ska försöka komma mig för att maila dig. Imorgon är det tre år sedan min pappa dog. Kram

Viveca sa...

Ser härligt ut på er balkong! Får verkligen ta ett ordentligt tag på vår altan till nästa år! Kram

Anna sa...

Men vilka fina tekulor, sådana vill jag också ha! ÄR det okej om jag lånar din bild, när jag ger mej ut på jakt???

Mycket fint att titta som vanligt!
KramKram Anna