måndag 11 maj 2009

På vår balkong

Här kommer lite bilder på Mickes och min balkong. Det mesta är planterat och klart, det är bara balkonglådans blommor som måste bytas ut från penseer till något sommartåligt. Insidan av balkonräcket behöver målas om och nya stolsöverdrag/sittdynor behövs sys. Vi har köpt tyg och igår tänkte jag vara duktig och sy överdragen/dynorna. Dock gick det inget vidare eftersom påsen med de gamla överdragen/dynorna var spårlöst borta. Jag letade överallt, vände ut och in på garderober och jag kunder verkligen inte hitta dem. De dyker säkerligen upp lagom till när balkongsäsongen är över. *Ler* det brukar vara så hos oss.

I den stora krukan samsas vinet med murgröna, pärlhyacinter och julrosor. I den lilla krukan bor en tomatplanta. Bakom tomatplantan skymtas en tvättbräda som jag köpte på loppis i somras. Under tomatplantan en låda som har varit fylld av fyrverkeripjäser (som någon sedan hade lämnat i parken och jag tog hem) och framför ett betongfat som jag själv har gjort. I betongfatet ligger en sten, med mossa som är hjärtformad. Den stenen hittade jag på en av Mickes och mina första dejter.

I krukan till vänster växer en röd vinbärsbuske och till höger samsas rosmarin, salvia, citrontimjan och vanlig timjan.

Vårt olivträd och vår citrusplanta (som jag har drivit upp själv) har fått flytta ut på balkongen. Olivplantans jord är täckt med vackra musselskal och i lådan under citrusplantan ligger en liten samling av olika musselskal och drivved.

Ibland hittar man en solandes hund på balkongen. Sötnosen Ayla älskar att sola och hon blir faktiskt solbränd av solen. Från rosa till svart. Jag läste för längesen att det bara är grisar som kan bli solbrända. Betyder detta att Ayla är en liten gris i förklädnad? ;)

Olivträdet behövde beskäras och av de avklippta grenarna gjorde jag en hjärtformad krans som ska få bo på balkongen. Hjärtstommen är från en galge från kemtvätten som jag har böjt till.

Ja, så här ser det ut på vår balkong. Inga blommande växter förrutom i balkonglådan då som jag inte har visat. Den kommer ni att få se när den har fått sina nya blommor.
Syster du har en del växter att vattna till oss sen när Micke och jag far till varmare breddgrader ;)

3 kommentarer:

Viveca sa...

Vilken mysig balkong!!! Ångest!!! Ska köpa fröer eller färdiga växter och plantera väldigt snart har jag tänkt mig.. Känner mig dock helt okunnig! Kanske borde ta med dig på växtshopping? Kram

Elisa Day sa...

Vad mysigt du har gjort det på balkongen! Och lilla sötnosen Ayla som solar, jättegulligt Kram

Veronica sa...

Jättemysigt, jag kan behöva många bra tips till min lilla innergård med mina inte alls så gröna fingrar ;-)
Kramar