fredag 29 maj 2009

Magnolia



Det finns så mycket vackert ute i naturen och magnolian är ett av dessa ting. Får jag en trädgård en dag så önskar jag mig ett litet magnoliaträd. Pappas ena granne har ett fantastiskt magnoliaträd, eller det är snarare en enorm buske. Busken täcker halva huset och bilderna jag har tagit är just från detta träd. Visst är de underbara?!?








Aftonbladets hemsida hittar du följande råd för hur du ska sköta din magnolia. Så här får du magnolian att trivas!!

1. Markberedning är A och O innan du planterar. Magnolian trivs inte i styva lerjordar eller rena sandjordar. Satsa i så fall på planteringsbäddar. Bäst för markberedning är en blandning av torvmull och barkmull samt lite naturgödsel.

2. Inte för djupt. Plantera inte magnolian djupare än den stått i krukan.

3. Välj rätt plats till din magnolia. Olika magnolior kräver olika vad det gäller sol och skugga. Hör med din plantskola vad som gäller.

4. Magnolian trivs inte i för torr jord och behöver vattnas, särskilt i slutet av maj och under sommaren. Men låt magnolian torka ut framåt sensommaren, det främjar blomstersättningen.

5. Höstgräv inte eftersom rötterna är ömtåliga. Undvik likaså att trampa omkring runt magnolian då rötterna lätt skadas.

6. Inled våren med magnolia-godis! Blanda en topdress av torv, bark och starkare kogödsel eller kompostjord och sprid ut där din magnolia står. Vill du vara extra snäll kompletterar du med ytterligare torv- och barkblandning på hösten (men utan gödsel!).


2 kommentarer:

Tidsmästarinnan sa...

Hej Johanna,
ååå, vad fin! En magnolia skulle jag också vilja ha... fast jag har inte så värst gröna fingrar tror jag! De är helt underbara. Här i närheten finns ett helt träd, man håller på att vrida huvudet ur led när man går förbi där under blomningstiden :-)

Kram på dig!
Susanne

www.livskrafter.blogg.se sa...

Ohhh så vacker :) Blir helt knockad av dess skönhet. Tack för rara ord på min blogg. De värmer
Ha en fin dag
Emma