tisdag 19 maj 2009

Kvistrosor och en virkad duk

Idag bjuder jag inte på äckliga spindlar utan på ett smart tillvaratagande av söta virkade dukar och enstaka snittblommor.



Förr var det väldigt populärt med virkade dukar under allt från blomkrukor, tv-apparater till dricksglas. Idag har de börjat återvända igen och jag vill visa ett smart tips på hur man kan ta till vara på de virkade dukarna kombinerat med snittblommor.

Ibland har man en stor vas och kanske bara en stycken blomma som inte passar riktigt i vasen. För att få blomman att stå som du vill behöver du följande:

En vas du vill använda dig av, 1 stycken snittblomma, en virkad duk och lite fint sidenband.

Du tar din vas och lägger den virkade duken över (fyll på med vatten i vasen först) och fäst duken med ditt band.

Placera sedan din snittblomma i ett av de virkade dukens hål. Snittblomman står nu snyggt rakt i vasen. Givetvis kan man luta den också om man så vill. Tänk vad snyggt att kombinera olika vaser med olika dukar men som ändå följer samma tema på ett långbord när man har fest. Kanske för sommarens romantiska bröllop?

Lycka till med pysslandet.

4 kommentarer:

Viveca sa...

Och var är alla dukar när man behöver dem?? Måste ju fixa här hemma med!! Jättesött!! Kram

Vero sa...

Jag har massor av virkade dukar som kommer från alla möjliga, men att virka själv... det har jag inte ens gett mig in på.

Jag klarat inte av meditation själv har hittat andra medel för att försöka slappna av, men att få massage ger mig avslappning.

Ha det gott!

Anonym sa...

jättesmart, tack för tipset

Wildärtan sa...

Åh så vackert och smart - tackar!!