onsdag 3 juni 2009

Gojibär


Var på födelsedagskalas i lördags då jag fick tips om att köpa Gojibär för hälsans skull. Gick förbi hälsokostaffären innan jobb igår och köpte mig en påse. De är väldigt dyra för att smaka så äckligt. Ja, jag tycker de smakar äckligt. De har en unken smak och de har en förmåga att fasta mer i tänderna än att hitta vägen ner till magen. Men om de nu är så nyttiga så får jag väl stoppa i mig dem. Gojibären är rika på vitaminer, mineraler och antioxidanter. Särskilt är de rika på C-vitamin, B2-vitamin, zink, selen, järn, kalcium och kalium.


När man läser om Gojibären så står det att man ska äta som de är. Torkade, en handfull varje dag. Men jag snubblade över bloggen A woman, a life, a blog som berättar att vi i västvärlden använder bären fel. Gojibär kommer från Kina och i Kina berättade kineser som "odlar" bären att för att få ut nyttigheterna måste de kokas. Alltså kommer bara gojibärens förmåga bara fram då man värmer dem. De ska läggas (fem - åtta stycken ungefär) i ett glas med kokande vatten, sedan ska de dra sig under ett par minuter och sedan ska du dricka drycken. Då kommer alla antidoxianter och nyttigheter fram. Hon fortsätter med att skriva att meningen är inte att bären ska ätas utan att vattnet som bären har legat i ska drickas. Använd bären som man använder te.

Jag fick även tipset att leta efter bären i asiatiska matbutiker. Där får man samma bär för en bråkdel av priset. Bra att veta tills nästa inköp!


Skålen som bären ligger i har jag gjort på keramiken. Ser ni att det är en liten Aylavovve på kanten? :)




6 kommentarer:

Jessica sa...

Hej,
visst smakar de skumt, Goijibären? Ola kom hem med en påse och var helt lyrisk över hur nyttiga de var :)

Köpte en stor påse i Hötorgshallen (i Stockholm) och där var de mycket billigare än i hälsoaffären!

Fin skål du gjort! Och fin kanna du hittade till slut, ska kolla på Ellos jag också, inte kan man ha för många kannor? :)

Ha det gott,
Kram
Jessica

Malin sa...

Vilka fantastiska bär! =) Och en väldans söt skål må jag säga! Kram Malin

Viveca sa...

Intressant fakta om bären! Fin skål också!! Var förresten i Ullared igår och fick syn på en spikmatta.. kände lite på den och gick därifrån.. Nästa gång kanske? Kram

Martin sa...

En god ide är att lägga gojibär i blöt så att de sväller, och sen ha dem i tex sallader.

Blir jättegott, men jag avråder bestämt från att koka gojibären, om nu inte syftet är att förstöra alla C-vitaminer.

Gustav Hallman sa...

Jag köpte just 450gram för 175kr på hälsokost. Tänkte testa om jag blir frisk fortare än vanligt. 2 dagars feber, helt utslagen, 3dje dagen kan jag gå runt lite iaf. Halsont osv. Doctorn sa att han "trodde" det var någon form av bakterie så han skrev ut antibiotika, vilket jag inte ätit på ca 15år. Ska prova goji nu, och tack för tipset om att koka.

Vänliga hälsningar Gustav.

Octoberflower.blogg.se

Unknown sa...

Hej,

Jag har också hört att man äter Gojibär efter upphättning i Kina. Detta ska tydligen aktivera vissa näringsämnen. Dock så enligt Raw food läran så försvinner ju mycket av näringsämnerna när levande produkter som fukter, bär och grönsaker värms upp.

Så det bästa och säkraste för att inte missa någon näring är nog att äta dem både ouphättade och som du beskriver. eller vad tror du?

Mattias