torsdag 16 april 2009

Ranunkler

Det finns så många vackra blommor och ranunkeln är en av dem. De är så otroligt vackra med alla sina sköra, ibland nästan genomskinliga kronblad. Tänk att det kan bli så mycket blomma av en liten knopp. Här står de i en vas med blommande blåbärsris. Tätt, tätt står de i blåbärsriset och får hjälp att bära upp sina tunga huvuden. Här kan de stå tills de blir så sköra att kronbladen trillar av i ett vackert mönster på bordet.









Ranunkler finns både i snitt och i kruka. Som kruka vill ranunkeln ha sin jord lätt fuktig hela tiden (inte torr och inte blöt). Den tycker även om att stå lite svalare så därför trivs den bättre att stå ute. Visst klarar den sig inne ett tag men ställ den inte ovanför ditt varma element. När ranunkeln har gjort sitt inne kan man plantera den ute i näringsrik, fuktig jord på ljus plats. Till hösten tas knölarna upp, förvaras torrt och frostfritt och kan drivas upp igen tidigt på våren. Observera att ranunkeln inte tåler minusgrader. Ranunkel som snitt vill stå i lite svalare vatten, max runt 20°C, och vill ha en normal dos näring i vattnet. Hållbarheten för en ranunkel är mellan 8 och 15 dagar. Jag brukar ta bort de mesta bladen på ranunkeln eftersom de tar mycket kraft från själva blommningen. Gör man detta så brukar även ranunkelns större knoppar öppna sig. Ranunkelsäsongen lider mot sitt slut nu här nere i södra Sverige så passa på att njut av den innan sommarblommorna gör sitt intågande :)

Lyka till!


6 kommentarer:

Elisa Day sa...

Ranunkler är ett av mina favoritblommor. Så fina färger det var på dina! Tack för tipset om hur man sköter dom. Mina brukar inte hålla sig länge. Tack för ditt mail, blev jätteglad! Sköt om dig vännen! Kram

Evelina sa...

Hej vännen!
Vilken söt bukett... Ble väldigt sugen på att gå ut i skogen och plocka hem mer blåbärsris nu ;)
Hoppas du mår bättre nu!
Kram

UllaCarin och Bo sa...

Ranunkel är en av mina favoriter. De påminner mig lite om en annan favorit, pioner. Fast en mindre sort. Jag skulle verkligen gärna ha ranunkel min trädgård men eftersom vi är invaderade av mördarsniglar så är det nog knappt någon idé att försöka sig på det.
Hoppas du får en härlig helg. Vädret är i alla fall toppen här i Göteborg så här på fredag eftermiddag.

Blomsterpassion sa...

Helt otroligt vackra ranunkler du visar. Om det hade funnits en färg som heter "sorbet" hade det passat dom perfekt!

Olivia sa...

Vilken fin blogg du har ♥
Här vill jag landa fler gånger..
Om du är intresserad så får du gärna besöka min blogg och ta del utav min utmaning!

K R A M I S // O L I V I A

Johanna sa...

Söker du den perfekta studentpresenten, examenspresenten eller varför inte något vackert till mors dag?
På http://item.blogg.se kan du beställa hem unika, handtillverkade och graverade smycken - designade just för dig! Inget smycke är den andra likt och du blir ensam med att bära det.
Du kanske vill ge din kära pojkvän ett minne i form av ett smycke? (kanske datumet ni träffades på, eller förlovade er?) Eller din mamma kanske önskar att bära med sina fina barns namn runt halsen? eller varför inte ett halsband till dig själv i silver med ditt EGNA namn på?
Det finns även flätade armband med budskapsringar och brickor till ett bra pris!

In och se själv: http://item.blogg.se

Kram Johanna ♥