måndag 16 mars 2009

En snabel på dörren....

Jag brukar få äran att göra kransar till pappas ytterdörr. Det brukar bli en vårkrans, en höstkrans och en julkrans. Men för att bryta traditionen i år så blev det istället en vårsnabel, eller vad man nu ska kalla det. Snabeln är gjord av vanligt björkris och är formad med vanlig myrtentråd. I mitten har jag gjort två mossbollar som innehåller murgröna med jord. Är man nu duktig och sprejar mossbollarna så kommer murgrönan att hålla i evigheter, eller tills man tröttnar på snabeln :) På snabeln har jag limmat fast blommor/frökapslar som är gjorda av något slags växtfiber som jag har köpt på Ikea för evigheter sen (5 år sedan minst). Den som spar han har ;)









Man kan använda snabeln till annat med mer än att bara hänga den på dörren. Du kan till exempel ha den som ett bordsarrangemang. Man kan stoppa vaser i den och låta blommor komma upp ur den. Du kan fästa lökar på den, såsom pärlhycinter och du kan stoppa den full med färggranna tillbehör, nu till påsk kanske fina ägg. Bara fantasin sätter gränser. Så ut nu och plocka lite björkris och gör er en egen snabel! Lycka till :)





7 kommentarer:

Viveca sa...

Alltid kul med lite nya idéer! Fin, men enkel i formen men säkert inte alls så lätt att göra som du får det att verka :)
Kram

Anonym sa...

Läckert!
Hoppas allt är bra med dig!
Vi hörs, kram Evelina

Ph sa...

Vad snyggt!! :)
Nu blev jag väldigt sugen på något fint vårliknande på dörren jag med...
Kram Philippine

Anonym sa...

VAd härligt med krans "året om" kul att den kan användas på så många sätt. Vacker var den oxå.

Anonym sa...

åh det där var ju jättefint! Kanske man ska prova på! Ha en bra dag. kram lotta

JAG... sa...

Hej Johanna! Vilken härlig dörr "snabel"! Det var roligt att det inte är en typisk rund dörrkrans utan har en form som en snabel!! Skall nog försöka mig på att göra en till påsken med lite dekorationsägg och fina fjädrar. Ha det så jättebra, kram Louise

Elisa Day sa...

Hej vännen! Vilken fin "snabel" du gjort! Du får komma hit upp till ödemarken och landa en vecka. Hoppas du mår bättre nu. Kram