söndag 21 augusti 2011

Rabarberkaka!


I går hade jag och Micke middagsgäster! Ville använda det sista av rabarberna i pappas trädgård och hade sen tidigare hittat Recept på rabarberkaka på bloggen Ellas Inspiration! Jag blandade även i äpplen i min kaka för att få mjukare smak.

Kakan blev mycket uppskattad och jag själv fuskade (den innehåller ägg) och provade den! Den var krämig och god i smaken. Vi serverade den med vanligglass och jag åt min sojaglass. Tyvärr hade de ändrat glassreceptet upptäckte jag och använder numera riktig vanilj. Jag provade med en liten skopa glass och idag vaknade jag med ett något svullet ansikte och kliande kropp :(


Tillbaks till kakan!

Man behöver:

200 gram rabarber


100 gram smör (eller margarin)


2,5 dl strösocker


1 tsk vaniljsocker


3 st ägg


3 dl vetemjöl


1 tsk bakpulver


Gör så här:

Smält smöret i en kastrull och rör ner rabarbern. Låt rabarbern smälta nästan helt om du inte vill ha stora bitar. Ta kastrullen från värmen och rör i socker, vaniljsocker och äggen ( jag lät smöret och rabarberröran svalna innan jag förde ner sockret, vaniljsockret och äggen) Blanda bakpulvret och mjöl och rör ner detta sedan i smeten. Häll sedan ner smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min.

Jag gräddade min i en förvärmd ugn i 200 grader.


Servera med valfritt tillbehör. Jag serverade med glass men man kan ta vaniljsås eller vaniljvisp.

Original receptet hittar ni HÄR!




Jag hoppas ni alla får en fin söndag. Här ska det nu diskas efter festen, sen blir det hustittande och svampplockning!

1 kommentar:

Viveca sa...

Synd att vi missade den, men framför allt att vi missade ert trevliga sällskap :) Kram!