tisdag 23 augusti 2011

Hjärta i oasis!

Oasishjärta med rosor och oasiskrans med solrosor!


Har fått en fråga hur man gör kransar i oasis som både hjärtat med rosor är gjort i och kransen här nedanför med solrosor är gjort i. Måste tillägga att hjärtat har jag gjort och den fina kransen med solrosor har min kollega gjort.

Det finna lite olika storlekar på oasis hjärtan och kransar. Stommarna till hjärtan finns helt fyllda eller som jag har använt med en öppning i mitten. Stommarna kan du köpa i din närmaste blomsteraffär men var ute i god tid. Kanske behöver de beställa hem rätt storlek till dig och när du ändå är där, beställ de blommor du behöver!

När man har bestämt vilken storlek man vill ha på sitt hjärta/krans och fyller man en balja med vatten. I mitt fall varmt vatten eftersom jag har använt rosor. Man låter osisen sjunka ner helt av egen maskin och låter den sedan dra en stund. Inget tryckande eller hjälpande eftersom då kan det bli luftbubblor i oasisen och har du otur sätter du en stjälk där och blomman får inget vatten.

Jag har klätt min stomme med salal och sedan med murgröna. Jag gillar när det är mycket grönt och jag gillar känslan av att det känns frodigt. Sen så har jag använt mig av Grand prix rosor i lite mindre storlek. Jag har valt att inte sätta dem i exakt samma höjd utan ville ha en liten mer rustik känsla. Mellan rosorna har jag på några ställen stuckit ner murgröna och på några ställen fröställningar från perukträd. Tänk på att rosorna vill ha fina sneda snitt så kommer din krans att hålla länge!


Här i den här kransen är det mini-solrosor, solidago, murgröna och blad från perukträd.

Lycka till med pysslandet!


Inga kommentarer: