fredag 15 januari 2010

Tulpanens dag!

Idag den 15 januari är det Tulpanens dag och i år fyller Tulpanens dag 20 år! HIPP HIPP HURRA! Det finns ungefär 6000 olika sorters tulpaner och i Sverige odlas ca 400 sorter. Tulpanens säsong är ungefär mellan januari och april men man kan numera redan hitta tulpaner i affärerna i december månad.

Tulpaner som är en lökblomma, har mjuk porös stjälk och vill därför ha kallt vatten (hårda stjälkar vill ha varmt vatten som rosor exempelvis). När du köper dina tulpaner så kontrollera om de är vattendragna eller inte. Är de inte vattendragna så är de mjuka och vingliga och har ingen krispighet i stjälken. Är de vattendragna kan du ta av emballaget och ställa dem i vas direkt. Är de inte vattendragna, skär av ca 1 cm nertill med en vass kniv och ställ buketten med sitt emballage omkring sig i kallt vatten. Ställ gärna buketten svalt och låt den stå tills stjälkarna har sugit upp vatten och är krispiga och fina. Ta sedan bort emballaget och arrangera dina tulpaner. Tänk på att tulpaner gillar svalare miljö så för att få dem att hålla bättre kan man ställa dem svalt på natten men du måste ställa dem frostfritt för annars blir de förstörda. Tänk även på att inte ställa tulpanerna i direkt solljus eller nära frukt eftersom då förkortas tulpanernas hållbarhet.

Bilden har jag lånat från Odla.

Jag har faktikst inga tulpaner hemma. Gav mig på jakt innan efter en fin bunt men kom istället hem med härliga hyacinter. De håller längre och doftar härligt. Tulpaner kan jag frossa i sen :)

Jag hoppas ni alla får en underbar helg!
I morgon väntas fikabesök och jag har tänkt att jag ska baka kakor till detta!
Sköt om er!


1 kommentar:

Elisa Day sa...

Mina tulpaner blir fula efter 2 dagar, tror det är för varmt. Ska testa dina tips.