söndag 13 oktober 2013

Gott bröd!


Godmorgon! Söndag idag och dagen bjuder på höstväder från sin sämsta sida, grått och mulet :(

Jag har en vän som hjälper mig med min kost. Det är skönt att kunna diskutera med någon som har liknande problem som jag. Av henne har jag fått receptet till det goda brödet som jag för tillfället äter till frukost. Du hittar receptet här på hennes blogg. Om ni inte orkar klicka in er där så kommer det här med!

2,5 dl naturella solroskärnor
1 dl linfrön
1,5 dl mandlar eller hasselnötter (går att utesluta – använd då lite mer linfrö)
3,5 dl havregryn (certifierat glutenfria)
2 msk chiafrön
4 msk psylliumfröskal alt. 3 msk psylliumpulver/fiberhusk
1 tsk flingsalt
1 msk honung/agave
3 msk smält kokosolja
4 dl vatten
Blanda alla torra ingredienser. Smält kokosoljan i en kastrull och blanda/vispa ihop med vattnet och honungen/stevian. Blanda ihop allt. Konsistensen ska vara tjock men inte torr. Häll över i en avlång bakform och låt stå i rumstemperatur i minst 2 timmar, den kan även stå över natten så kan du grädda den på morgonen och få nybakat bröd, utan stöket. Ställ in i ugnen i 175 grader i ca 20 minuter. Ta ut brödet ut formen och grädda i ytterligare 30-40 minuter i samma temperatur  på ett galler i mitten av ugnen. Ta ut och låt svalna ordentligt innan du skär det i skivor.
När jag gör brödet så lägger jag mina solroskärnor och nötter i blöt under natten så de blir mer lätthanterliga för magen. Jag använder inte mandel eller hasselnötter utan anväder istället valnötter som jag tycker är lite mildare i smaken. Sen så använder jag bara ca 1,5 dl havregryn och till de resterande 2 dl använder jag boveteflingor istället. Dessutom lägger jag till ekologiska russin och tranbär i smeten. Det blir ett supergott bröd som alla kan äta!

Trevlig söndag på er!

Kram Johanna



Inga kommentarer: